30 maja, 2020

7 małych sposobów na budowanie dużej pewności siebie każdego dnia

Budowanie pewności siebie to proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. Gdybyśmy mieli przyrównać go do dyscypliny sportowej, to zdecydowanie bliżej mu do maratonu niż sprintu. Ujmując to inaczej: nie oczekuj nagłej przemiany w pewną siebie osobę, a zamiast tego ćwicz taką postawę każdego dnia. Pomoże ci w tym lista 7 małych sposobów na dużą pewność siebie.

1. Zadawaj pytania

Zazwyczaj jesteś bierny podczas zajęć lub firmowych spotkań? Spróbuj to zmienić. Doskonale rozumiem twoje obawy przed ośmieszeniem się. Wierz mi, większość z nas ma poczucie, że nasze pytania są głupie, choć w 99% przypadków wcale tak nie jest. Jednak wcale nie musisz od razu kompletnie opuszczać swojej strefy komfortu. Na początku możesz poprosić o powtórzenie jakiejś kwestii, chociażby pod pretekstem, że jej nie dosłyszałeś lub coś ci umknęło. Najważniejsze jest jednak to, abyś oswoił się z tym, że zabierasz głos na forum całej grupy. Z czasem stanie się to dla ciebie naturalne i nie będziesz miał problemów, aby zadać konkretne pytanie, które faktycznie cię nurtuje.

2. Zgłaszaj się na ochotnika

Masz przedstawić jakiś projekt? Zgłoś się do tego jako pierwszy. Dzięki temu szybciej będziesz miał to za sobą, więc twój stres nie będzie narastał. Nie zaczniesz również porównywać się do innych, którzy występują przed tobą. Poza tym osoby występujące jako pierwsze zawsze traktowane są z większą wyrozumiałością, właśnie dlatego, że zgłosiły się na ochotnika.

3. Upomnij się o swoje w restauracji lub w sklepie

Kelner zapomniał przynieść ci sos do zamówienia? A może restauracja źle naliczyła rachunek? To idealna okazja, aby poćwiczyć asertywność i pewność siebie. Oczywiście nie chodzi o to, abyś się awanturował, tylko na spokojnie zwrócił uwagę, że coś jest nie tak z twoim zamówieniem czy rachunkiem.

4. Prezentuj swoje zdanie

Bardzo często nie zabieramy głosu w dyskusji, ponieważ boimy się, co inni na nasz temat pomyślą. Jednak umiejętność wyrażania własnego zdania jest kluczowa w przypadku pewności siebie. Nie musisz jednak od razu skakać na głęboką wodę, jeśli nie masz w tym doświadczenia. Zamiast tego zacznij od małych kroków. Możesz wypowiadać się w mediach społecznościowych lub pod wpisami blogowymi twoich ulubionych twórców. Wybieraj w tym celu mniejsze grupy, w których na dodatek panuje jasny regulamin wypowiedzi, a chamskie odzywki są moderowane i usuwane. W ten sposób poćwiczysz wyrażanie własnego zdania i uargumentowanie go w miarę bezpiecznych warunkach.

5. Ćwicz w miejscach publicznych

Wstydzisz się biegać po osiedlowych uliczkach? Wierz mi, kiedyś czułem to samo. Nie miałem wtedy kondycji, a mój wygląd w żadnej mierze nie przypominał postury atlety. Wydawało mi się, że każdy będzie zwracał na mnie uwagę i śmiał się za moimi plecami. Rzeczywistość okazała się zupełnie inna. Przede wszystkim sąsiedzi czy przypadkowi przechodnie w ogóle nie zwracali na mnie uwagi, żeby nie ująć tego dosadniej. Jednak co najważniejsze, po jakimś czasie ja również przestałem zwracać na nich uwagę. Po części wynikało to z faktu, że po kilkusetmetrowej przebieżce przede wszystkim walczyłem, żeby przeżyć i nie wyzionąć ducha z wysiłku. Jednak im więcej biegałem, tym pewniej czułem się na „moich” chodnikach. Skupiałem się na treningu i kompletnie nie zauważałem mijanych osób.

6. Nawiązuj kontakt wzrokowy i uśmiechaj się do obcych osób

Czekasz na przystanku autobusowym i nagle napotykasz spojrzenie innej osoby? Zamiast szybko odwracać wzrok, po prostu się uśmiechnij.

Czekasz na swoją kolej w aptece, do której wchodzi starszy pan lub kobieta z dzieckiem? Zaproponuj im swoje miejsce w kolejce. To świetne i bezpieczne ćwiczenie nawiązywania kontaktu z obcymi osobami. Przecież nikt nie będzie miał do ciebie pretensji za to, że ustępujesz mu miejsca.

7. Komplementuj innych

Na co dzień łatwiej nam przychodzi krytykowanie innych i wytykanie im błędów. Natomiast zupełnie zapominamy o pochwałach. Jednak skomplementowanie drugiej osoby, nawet jeśli zrobiła „tylko” to, co do niej należy, sprawi, że i ty poczujesz się lepiej. A do tego z czasem ludzie będą bardziej do ciebie lgnąć, ponieważ w twoim towarzystwie będą czuli się dobrze i komfortowo.

Pewność siebie wymaga pracy. Codziennej i regularnej. Jednak z czasem każde zadanie, które jeszcze do niedawna wydawało się nie lada wyzwaniem, z każdym dniem staje się łatwiejsze. Dlatego nie czekaj biernie na okazję, aby potrenować pewność siebie, ale aktywnie szukaj na to sposobów w swoim otoczeniu. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *